Tuumasta töihin!
Hankkeen kohderyhmänä ovat 25–55-vuotiaat henkilöt, joilta puuttuu ammatillinen toisen
asteen koulutus tai jotka ovat työttömiä tai työttömyysuhan alaisia. Hanke on suunnattu romani- ja pääväestölle sekä maahanmuuttajataustaisille henkilöille.
Lähestymme hankkeen tavoitteita kohderyhmien koulutuksellisen tasa-arvon, työllistymisen, osallisuuden ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta.
Hankkeen tavoitteena on:
- Kokeillen kehittää toisen asteen koulutuspolkuja, jotka tukevat opiskelijan opinnoissa etenemistä ja ehkäisevät opintojen keskeyttämistä
- Rakentaa työelämäyhteistyömalleja, jotka motivoivat opiskeluun ja edistävät työllistymistä opintojen jälkeen
- Kehittää oppimisen tukea erityisesti yhteisiin tutkinnon osiin, kuten esimerkiksi matematiikkaan ja kielten opiskeluun, sekä digitaalisuuteen liittyen yhteistyössä oppilaitosten kanssa
- Saada juurrutettua koulutukseen ja työelämään arvioitu, opiskelijalähtöinen ja ohjauksellinen koulutusmalli, joka edistää opiskelijan työllistymistä.
Hankkeen kesto on 1.11.2018–31.3.2021. Hanke toimii Etelä- ja Pohjois-Savossa Mikkelissä, Savonlinnassa ja Kuopiossa.
Kouluttautuminen ja tutkinnon saaminen edistävät työnsaantia ja ovat tärkeä osa hyvinvointia. Kääritään hihat ja ryhdytään Tuumasta töihin!
Tekijät
Tuumasta töihin – sujuvat koulutuspolut toisella asteella -hanketta koordinoi Diakonia-ammattikorkeakoulu eli Diak. Hankkeen osatoteuttajia ovat Etelä- Savon Koulutus Oy (Esedu) Savon koulutuskuntayhtymä (Sakky) ja Itä-Savon koulutuskuntayhtymä (SAMIedu), sekä yhteistyökumppanina Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia.
Muita yhteistyötahoja ovat muun muassa OPH, Romaniväestön koulutustiimi, kaupunkien työllisyyspalvelut ja TE-palvelut, paikalliset romani- ja maahanmuuttajajärjestöt, Suomen Romanifoorumi, yksityiset ja julkiset työnantajat sekä Suomen Yrittäjät.
Hanke saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastolta ja kansallinen rahoittaja on Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Hanke kuuluu toimintalinjaan Koulutus, ammattitaito ja elinikäinen oppiminen, ja sen erityistavoitteena on parantaa siirtymävaiheita ja koulutuksellista tasa-arvoa tukevia palveluja.