Siirry sisältöön

Opiskelutarina: Heidi Räsäsen tarina työosaamisesta opiskeluun

Heidi Räsäselle opiskelusta innostuminen oli aluksi hankalaa. Tuumasta töihin -hankkeen avulla hän sai tukea ja tietoa työosaamisen muuttamisesta opiskelumahdollisuudeksi. Nyt motivaatiota riittää sekä tulevaisuuden suunnitelmiin että unelmiin. Lue Heidin terveiset opinnoista:

Olen Heidi ja olen ollut jo pidempään kuntouttavassa työtoiminnassa ViaDialla. Viihdyn mainiosti ViaDia -torin asiakaspalvelun, myymälänhoidon ja myynnin tehtävissä, jotka ovat käyneet minulle jo hyvin tutuiksi.

Nuoruudessa aloitettu ammatillinen tutkinto jäi minulta kesken, enkä ole koskaan oikein viihtynyt koulussa. Aikuisiällä kiinnostus opiskelua kohtaan heräsi, mutta hyppäys opiskelijan rooliin tuntui myös jokseenkin jännittävältä ja haastavalta. Vastaavan ohjaajan ja Tuumasta töihin -hanketyöntekijän kanssa meille heräsi ajatus opinnollistamisen mahdollisuudesta. Näin voisin saada minulle jo kertynyttä osaamista näkyväksi ja työskentelyäni tavoitteellisemmaksi.

Yhteisvoimin siirryttiin tuumasta töihin

Yhdessä hanketyöntekijän ja ohjaajani kanssa vertasimme osaamistani työympäristöäni ja -tehtäviäni vastaavan ammatillisen tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin. Olimme yhteydessä ammatilliseen oppilaitokseen, ja alan opettaja tunnisti oppimisympäristöni ja työtehtäväni kyseisen tutkinnon osan suorittamiseen soveltuviksi. Tutkinnon osan vaatiman osaamisen avasimme yhteistyössä ohjaajien ja opettajan kanssa arkisiksi työtehtävikseni.

Ohjaajieni tuella pyrin myös aktiivisesti kerryttämään tutkinnon osan edellyttämää teoreettista tietoa, jota pystyin sitten työssäni soveltamaan. Kertynyttä tietotaitoani arvioimme ohjaajieni kanssa säännöllisesti, ja kertynyttä osaamistani kuvasin tavoitteellisesti oppimiskansiooni. Myöhemmin hakeuduin jatkuvan haun kautta ammatilliseen oppilaitokseen kyseisen tutkinnon osan suorittajaksi, osaamistani tunnistettiin ja tunnustettiin ja ohjauduin suorittamaan kyseisen tutkinnon osan näyttöä.

Suoritin liiketoiminnan perustutkinnon osan Etelä-Savon ammattiopistolla ja nyt tulevaisuuden tavoitteenani ja toiveenani on hakeutua oppilaitokseen varsinaiseksi opiskelijaksi kokonaisen tutkinnon suorittajaksi. Hankkeessa mukana olemisen kautta motivaationi ja itseluottamukseni opiskelua kohtaan on kasvanut, ja tukea olen tarvinnut ja saanut erityisesti tiedon hankintaan, opiskelutaitojen kehittämiseen ja näyttöön valmistautumiseen.